Itthon Hallottam

Itthon Hallottam

A hét szava: langalló

2018. október 14. - Itthon Hallottam

Így az ebédidőhöz közeledve egyre jobban kezdtem megéhezni. Siettem is, ahogy csak tudtam hazafelé, mert tudtam, hogy otthon egy igazi finomsággal készül az anyukám. Már az utcasarkon megával ragadott az a semmivel sem összekeverhető illat. Ahogy egyre közelebb érek, úgy érzem ki egyre jobban az egyes összetevőket. A sült kenyér illata keveredik a frissen sült hagyma és szalonna illatával mindezt pedig megbolondítja a sült sajt elragadó aromája. Most már bizonyára megéhezett a kedves olvasó és kitalálta miről is írok, de ha nem akkor elárulom ez a mennyei étek nem más, mint a kenyérlángos, pompos vagy langalló.

A kenyérlángos elnevezés összetett szó lévén két dologból származik. Egyrészt ugye olyan erjesztett tésztából készül, mint a kenyér. Másrészt pedig sütéskor közvetlenül az izzó parázshoz és lánghoz tették a tésztát. A kenyérlángos eredete szorosan összefügg a kenyérrel, ugyanis a langallót főleg azokon a napokon fogyasztották, amikor kenyérsütés is volt (5-7 naponta). Ez volt az az étel, amit a kenyér helyett ettek, amíg az elkészült. Sokszor abból a maradékból készítették, ami a kenyeres dagasztóteknő alján maradt.

dsc00267.jpg

A XIX. századra már nem csak kenyérsütéskor készítették, hanem a sörélesztő elterjedésének segítségével lecsökkent az erjesztett tészta elkészülési ideje, így már bármikor tudtak kelesztett tésztán sütni. Itt alakult ki az a hagyomány, ami a mai napig kitart azaz, hogy a különböző vásárok és piacok elengedhetetlen terméke lett. Gondoltad volna, hogy már a XX. század elején is népszerű ételnek számított a Balaton menti üdülők területén? Az 1950-es évektől azonban az otthon való elkészítése fokozatosan háttérbe szorult, ugyanis ettől az időszaktól kezdődően jellemzően már a kenyeret sem a háznál sütötték.

A langalló alapvetően az alföldi területekről származik, és mint említettem kenyértésztából készül, de itt egy kis érdekességet megemlítenék. Ugyanis sok helyen úgy ismerik a langallót, hogy töki pompos. Ennek az az oka, hogy nem is olyan régen körülbelül 20 éve a Mesterségek Ünnepén megjelent vele Szklenár Zsuzsa, a Pest megyei Tök hagyományőrzője. A pompos azonnal nagy sikert aratott és innen terjedt el a töki pompos kifejezés is. A pompos kis mértékben eltér a hagyományos kenyérlángostól, mivel egy kis krumplit is tesznek a tésztájába.

Remélem mostanra mindenki jól megéhezett és kedvet kapott egy finom langallóhoz.

Források:

Töki pompos 

Kenyérlángos sütés

Kenyérlángos eredete

A bejegyzés trackback címe:

https://itthonhallottam.blog.hu/api/trackback/id/tr614300425
süti beállítások módosítása